Schwarzenberg má stále téměř pětkrát větší počet fanoušků než druhý z kandidátů Miloš Zeman, 173.000 proti 35.000. V posledních dnech se ale růst Schwarzenbergových podporovatelů zpomalil, v sobotu dokonce oba kandidáti získali po 2700 fanoušcích. Největší nárůst zaznamenali kandidáti v dny prvního kola voleb a dny následující poté, za poslední dva týdny Schwarzenberg počet ztrojnásobil.
Ministr zahraničí a jeho volební tým je také více aktivní na sociálních sítích, denně píše v průměru třikrát více příspěvků než Zemanův tým. "Aktivita fanoušků je ale vyrovnaná v absolutních číslech, zvláště v posledních dnech se Zemanovi fanoušci v psaní na jeho zeď blíží aktivitě fanoušků Schwarzenberga, přestože je Zemanových fanoušků podstatně méně," uvedl Lukáš Maixner ze společnosti Socialbakers.
Ani jeden z kandidátů a členů jejich týmů příliš neztrácí čas odpovídáním na dotazy voličů na Facebooku. Z 1210 dotazů položených na zdi Schwarzenberga jich bylo zodpovězeno pouze 13, Zemanův tým z 366 dotazů nezodpověděl žádný.
"Schwarzenbergův tým na sociálních sítích mnohem více odráží útoky druhé strany, vysvětluje výroky, uvádí fakta na pravou míru, Zeman nic podobného nedělá, příspěvky jsou méně osobní a méně postojové," vysvětlil Maixner.
Oba kandidáti vytvořili na Facebooku události, které mohou lidé dále rozesílat svým přátelům a potvrdit tak svou účast na: 'Jdu volit v 2. kole a volím Karla' nebo: 'Ve druhém kole volím Miloše Zemana'. V případě ministra zahraničí dostal pozvánku skoro trojnásobek lidí. Stejně vede i v případě těch, kdo účast potvrdili - 136.000 proti 36.000.
Tým ministra zahraničí na sociálních sítích hodně doporučuje off-line události, jako jsou koncerty a 'klubové noci' na podporu jeho kampaně apod. I Miloš Zeman propaguje různé události, například debaty, nicméně Schwarzenberg podle analýzy v tomto případě lépe rezonuje s cílovou skupinou, oproti celkové sociodemografické skladbě voličů jsou na Facebooku mladší lidé a také lidé z větších měst, takže propagace koncertů apod. získává pozornost.
"Bývalý premiér nepředstavil svůj tým, jeho příspěvky jsou někdy v první osobě a někdy ve třetí a není jasné, kdo za něj komunikuje. Schwarzenberg zaujal opačnou strategii, volební tým představil na volebním webu a odlišuje příspěvky 'ústy kandidáta' a ty, které publikuje tým," uvedl Maixner.
Schwarzenberg je aktivní i na Twitteru, kde je dlouhodobě jeho 'falešný' účet a volebním týmem spravovaný pravý účet, který informuje o dění v kampani. K Miloši Zemanovi podle Socialbakers nelze dohledat žádný seriózní Twitter účet, jen ty méně či více parodující.
zdroj: ČTK